1 Czerwiec, 2017

Brief. Czy warto?

Aleksandra Żołędź

Content Marketing Copywriting

Odpowiednio skonstruowany brief to dla copywritera podstawa do stworzenia dobrego tekstu. To także wskazówka dla klienta, że wykonawca podchodzi do swojej pracy poważnie i sumiennie.

Brief – co to takiego?

Brief to dokument, w którym spisane zostają przydatne, a czasami wręcz niezbędne w kampanii reklamowej informacje – to najczęściej spotykana definicja. Jednak okazuje się on użyteczny także w wielu innych dziedzinach jak w copywritingu, przy tworzeniu stron internetowych oraz po prostu w branży kreatywnej. Pozwala na uniknięcie sytuacji, w której gotowa treść okazuje się rozmijać z oczekiwaniami klienta. Z kolei zamawiający uzupełniając brief, ma szansę na dokładne i spójne przedstawienie swoich wytycznych co do tekstu. Krótko mówiąc, taki dokument powinien w efekcie zawierać konkretne oczekiwania klienta co do projektu.

Brief dla obustronnej satysfakcji

By brief dał oczekiwane rezultaty, konieczne jest równe zaangażowanie jego twórcy, jak i osoby, która go wypełnia. Dzięki temu copywriter oszczędza czas, ponieważ nie musi na własną rękę prowadzić researchu dotyczącego marki, działań firmy i sposobu komunikacji z odbiorcą. To z kolei skraca okres wykonania zlecenia.

Pomaga on w uniknięciu niepotrzebnego chaosu, w tym niezliczonej ilości pytań i odpowiedzi zadawanych w oddzielnych mailach lub nawet w rozmowie telefonicznej. Starannie wypełniony brief to wszystkie niezbędne informacje zgromadzone w jednym miejscu. Sprawia to, że wiedzę przekazaną przez klienta oraz własne pomysły łatwiej wówczas przekuć w spójną całość. Można także na każdym etapie pracy do niego powrócić.

Należy jednak pamiętać, że aby brief spełniał swoje zadanie, musi być odpowiednio przygotowany. Oczywiście im bardziej rozbudowany formularz, tym więcej informacji dla copywritera i większe prawdopodobieństwo pełnego zrozumienia potrzeb zleceniodawcy. Niemożliwe jest niestety stworzenie uniwersalnego wzoru, który będzie służył każdej z dziedzin, lecz są kwestie, o jakich nie można zapomnieć.

6 rzeczy, które muszą znaleźć się w briefie

  1. Główny obszar działania marki i podstawowe informacje na jej temat. Należy zapytać, czy klient prowadzi sprzedaż tylko online lub wyłącznie w sklepie stacjonarnym. Krótko mówiąc, należy wiedzieć jaka jest oferta danej firmy, od kiedy istnieje na rynku, gdzie i jak funkcjonuje.
  2. Grupa docelowa. By stworzyć tekst czy jakikolwiek inny projekt, konieczna jest wiedza, do kogo ma być skierowany. Należy dowiedzieć się, do jakiej grupy marka kieruje swoją ofertę lub do kogo chce z nią dopiero dotrzeć.
  3. Styl komunikacji. Warto by klient wskazał jaki styl treści preferuje. Czy chce zachować obecny sposób kontaktu ze swoją grupą docelową, bądź dotrzeć do młodszych odbiorców. A może nieco złagodzić wizerunek, stawiając na swobodniejszy styl wypowiedzi.
  4. Wyróżniki marki. Chodzi o cechy, które czynią ją wyjątkową na tle konkurencji oraz odpowiednie uwypuklenie tych elementów. Brief ma pomóc w określeniu myśli przewodniej przekazu tekstowego.
  5. Objętość i rodzaj tekstu. Klient w briefie powinien wskazać jakiego tekstu oczekuje: artykułu, treści na stronę internetową, opisów produktu lub też innego rodzaju treści. Na tym etapie warto także ustalić orientacyjną objętość tekstów.
  6. Konkurencja i inspiracja. Bardzo przydatne jest też wskazanie przez klienta marek, stanowiących dla niego konkurencję na rynku, co może pomóc w stworzeniu treści, które wyróżnią się na ich tle. Nie mniejsze znaczenie ma też przedstawienie firm, które chce naśladować choćby pod względem stylu komunikacji z odbiorcą.

Dobry brief dla każdego twórcy to wizytówka i przykład profesjonalizmu. Jednak o pomyślności projektu decyduje nie tylko brief. Konieczne jest także rzetelne wypełnienie go przez klienta. Wyczerpujące i konkretne odpowiedzi to gwarancja sukcesu. Osoba wypełniająca formularz powinna mieć świadomość, że nie jest on tylko wymysłem copywritera, lecz podstawą do podjęcia rzetelnej pracy. Sumiennie i z namysłem wypełniony brief pozwala uniknąć wielu nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek podczas finalizacji zlecenia.


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!