9 Czerwiec, 2017

Jak określić grupę docelową?

Kamila Kucharska

Content Marketing Copywriting Social media

Grupa docelowa – ostatnio bardzo często poruszane zagadnienie w naszych artykułach. Jak wiemy, content marketing opiera się na dostarczaniu wartościowych treści. Aby jednak miały szansę spełnić swoją rolę, muszą trafić na podatny grunt. Nawet najbardziej przemyślane i kreatywne kampanie mogą zakończyć się porażką, jeśli nie zostaną dostosowane do konkretnego odbiorcy, dlatego też określenie grupy docelowej, jest kluczowe dla efektywności wszelkich działań marketingowych.

Grupa docelowa – jak to ugryźć?

Zacznijmy od podstaw. Czym właściwie jest grupa docelowa (ang. target group)?

To zbiór osób, potencjalnie zainteresowanych danym produktem lub usługą, do których kierujemy dostosowany komunikat.

Obecnie w języku polskim, powszechnym stało się używanie zapożyczenia target i stosowania go jako synonimu grupy docelowej.

No dobrze, już wiemy czym jest grupa docelowa, zatem czas poznać bliżej naszego odbiorcę! Zanim jednak przejdziemy do etapu polegającego na określeniu konkretnych jego cech, warto przyjrzeć się bliżej samemu produktowi czy usłudze, które chcemy reklamować.

Podstawowym krokiem jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytanie: W jaki sposób mój produkt lub świadczone usługi mogą pomóc ludziom? To pozwoli Ci określić, kto może być zainteresowany Twoją ofertą. Posiadając tę wiedzę, czas podjąć dalsze działania.

Dlaczego określenie grupy docelowej jest tak ważne?

Im bardziej szczegółowy będzie opis naszego docelowego odbiorcy, tym lepiej. Pamiętaj, że jeśli coś jest dla każdego oznacza to, że w zasadzie nie jest dostosowany do niczyich potrzeb.

Jako ludzie jesteśmy zróżnicowani, mamy inne preferencje, pragnienia czy przyzwyczajenia. Stworzenie produktu, który będzie odpowiadał na potrzeby każdego człowieka jest niemożliwe, dlatego też tak ważne jest wyodrębnienie konkretnej grupy docelowej i dostosowanie się do jej preferencji. Lepiej, aby Twoja oferta była perfekcyjnie dopasowana do niewielkiej liczby osób, która będzie wiernie wspierać markę, niż przeciętna i nijaka dla wszystkich.

Aspekty, które należy wziąć pod uwagę tworząc grupę docelową

Czas zabrać się za najważniejszą część, czy określenie dokładnych cech charakteryzujących Twoją grupę docelową! Kryteria, które musimy wziąć pod uwagę są różnie definiowane, jednakże najczęściej stosowane wyróżnienie jest następujące: kryteria społeczno-demograficzne, geograficzne, psychograficzne, behawioralne.

Kryteria społeczno-demograficzne

Aspekty te mają wpływ na zachowania oraz motywy zakupowe grupy docelowej.

  • wiek
  • płeć
  • wykształcenie
  • zarobki
  • wykonywany zawód

Kryteria geograficzne

Kryteria, które pozwolą nam zlokalizować grupę docelową. Położenie geograficzne jest ważne, ponieważ zachowania konsumenckie mogą różnić się w skali świata, kraju, a nawet pomiędzy samymi dzielnicami.

  • kraj
  • region
  • miasto/ wieś
  • miejsce zamieszkania oraz liczba ludności (gęstość zaludnienia)
  • specyfikacja środowiska (strefa klimatyczna, zanieczyszczenie powietrza)

Zarówno kryteria geograficzne jak i społeczno-demograficzne są określane jako twarde, ponieważ są łatwo mierzalne.

Kryteria psychograficzne

Na podstawie tych kryteriów określa się osobowość odbiorcy docelowego.

  • zachowania
  • zainteresowania
  • wartości
  • styl życia
  • przekonania na temat własnej osoby

Kryteria behawioralne

Ta grupa kryteriów definiuje zachowania konsumenta w stosunku do produktu/ usługi.

  • preferencje dotyczące produktu, kosztów, miejsca zakupów
  • czas poświęcony na zakupy/ skorzystanie z usługi
  • częstotliwość nabywania produktu/ korzystania z usługi
  • intensywność użytkowania produktu
  • wrażliwość na narzędzia marketingu

Im bardziej szczegółowo określimy grupę docelową, tym większa szansa, że nie tylko nasz produkt, ale również podejmowane działania marketingowe trafią do osób, które będą zainteresowane naszą ofertą. Dzięki temu nasze wysiłki nie trafią w próżnię, lecz w będą strzałem w dziesiątkę!


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!