27 Grudzień, 2016

Jak złapać długi ogon (long tail)?

Aleksandra Żołędź

SEO Copywriting

Czasami nie warto skupiać się na najpopularniejszych słowach kluczowych a postawić na większą ilość fraz niszowych lub bardziej złożonych. Taka praktyka określana jest mianem long tail czyli długiego ogona.

By omówić zasadę długiego ogona na gruncie SEO, zacznę od wyjaśnienia czym w ogóle jest i czego pierwotnie dotyczył. Jest to pojęcie funkcjonujące w ekonomii i biznesie, zostało jednak zaczerpnięte ze statystki. Wszystko za sprawą Chrisa Andersona, który w magazynie The Wired omówił zalety modelu biznesowego, który doskonale sprawdził się w erze cyfrowej. By jak najlepiej przedstawić na czym polega długi ogon posłużę się chyba najpopularniejszym a przy tym najbardziej obrazowym przykładem księgarni internetowej Amazon.com. Otóż prowadząc klasyczną księgarnię, jej właściciel w pewnym stopniu ograniczony był miejscem. Choćby magazyn był największy to i tak można było w nim przechowywać tylko określoną ilość książek. Aby nie tracić cennego miejsca oraz nie ponosić niepotrzebnych kosztów, asortyment składał się przede wszystkim z najbardziej pożądanych i chodliwych pozycji, które generowały największe zyski. Przedstawiona sytuacja jest doskonałą ilustracją zasady Pareto, która mówi o tym, że 80 % przychodów pochodzi ze sprzedaży 20% „najlepszego” asortymentu.

Jednak co stanie się w sytuacji gdy miejsce jest nieograniczone? Tutaj wkracza Amazon.com. Jest to księgarnia internetowa, której zasoby są właściwie bezgraniczne. Umieszczenie materiału w sieci wyeliminowało koszty przechowywania fizycznych książek co pozwoliło na tak ogromne zbiory. Co za tym idzie? Większość przychodów księgarni pochodzi ze sprzedaży pojedynczych sztuk niszowych produktów. Jednak jest ich tak wiele, że tworzą większość zysków. Ta nisza to właśnie długi ogon ciągnący się za tak zwanymi bestsellerami. Long tail stanowi zaprzeczenie zasady Pareto ponieważ w tym przypadku najwięcej przychodów pochodzi z produktów mniej popularnych ale w dużej ilości, a nie z topowych produktów.

Długi ogon w SEO

Co ma wspólnego długi ogon z SEO? Otóż bardzo wiele! Przeniesienie tej zasady na grunt SEO jest nie tylko dość łatwe ale i niezwykle korzystne. Wydawać by się mogło, że w pozycjonowaniu najkorzystniejszą taktyką jest stawianie na tak zwane główne słowa kluczowe (head keyword). To krótkie frazy, składające się z jednego do dwóch słów. Są one ogólne i mocno konkurencyjne. Jednak aż do 70% zapytań w Google stanowią nie sformułowania ogólne a raczej konkretnie sprecyzowane. Tutaj pojawia się właśnie długi ogon! Słowa kluczowe z długiego ogona (long tail keyword) są zwykle trzy lub czterowyrazowe, choć nierzadko jeszcze dłuższe. Oczywiście nie są też tak popularne jak słowa główne. Warto zwrócić uwagę na to w jaki sposób wyszukuje się obecnie informacje w sieci. Coraz rzadziej poszukuje się ogólnych fraz – stawia się raczej na wyrażenia mocno sprecyzowane. Pod jednym słowem znajduję się zwykle zbyt wiele różnych wyników co uniemożliwia znalezienie nam tego, które nas interesuje. Z kolei dodanie do zapytania choćby przymiotnika zawęża pole poszukiwań i daje mniejszą, ale bardziej adekwatną do naszych oczekiwań pulę odpowiedzi. Na przykład, warto wpisać w wyszukiwarkę hasło zwężane jeansy Wrangler, niż samo słowo jeansy.

Jak stworzyć długi ogon?

Jedną z zalet długiego ogona jest fakt, że nie jest to skomplikowany system. Można podejść do tej strategii na dwa sposoby. Pierwszy z nich sugeruje szukanie fraz mniej popularnych. Jeśli ktoś używa takich wyrażeń ma jasno wyznaczony cel, co zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzin na naszej stronie. Drugi opiera się na tworzeniu fraz kluczowych z wielu słów. Niekoniecznie muszą być nietypowe lecz powinny tworzyć dużą ilość różnych „zestawów”. Można też stopniowo precyzować dane wyrażenie. Zacząć od najbardziej ogólnego i dodawać kolejne słowa dookreślające a także poszukiwać ich synonimów. Długi ogon jest też bardzo „ludzką” strategią. Bierze pod uwagę fakt, że człowiek nie jest robotem, który jest nastawiony na wyszukiwanie jasno określonych haseł. Używając wyszukiwarki posługujemy się już niemal nieograniczoną wyobraźnią, czego dowodem jest ponad 20% unikalnych zapytań każdego dnia. Wpisywane frazy są też niejednokrotnie niezwykle złożone i szczegółowe, składające się nawet z kilkunastu słów.

Dla kogo?

Podchodzą do tematu od nieco technicznej strony, długi ogon doskonale sprawdzi się na stronach dość mocno rozbudowanych, składających się z wielu podstron. Wówczas każdą z nich można pozycjonować. Ponadto słowa kluczowe umieszcza się w treści podstrony, nagłówkach (title) oraz opisie (description). Kiedy jednak warto wybrać długi ogon zamiast skupić się na głównych słowach kluczowych? Jest to bardzo korzystna taktyka dla mniejszych przedsiębiorstw lub gdy nie mamy zbyt dużych środków przeznaczonych na pozycjonowanie. Sprawdzi się też kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że nie ma sensu konkurować o te najpopularniejsze słowa na które pozycjonują się wielkie firmy. Sprecyzowanie naszych fraz pozwoli na dotarcie do mniejszej ale bardziej konkretnej grupy odbiorców. Stworzenie długiego ogona być może wymaga ciągłego monitorowania statystyk strony oraz większego namysłu przy szukaniu odpowiednich wyrażeń ale często bywa doskonałą strategią. Zdobywa ona coraz większą popularność jednak warto pamiętać, że wciąż najlepsze efekty przynosi w towarzystwie głównych słów kluczowych. Warto więc stawiać na klasykę z elementami nowoczesności.


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!