29 Marzec, 2017

Mailing i newsletter – podstawowe zasady

Kamila Kucharska

Copywriting

To, że czytelnik w internecie, zamiast dogłębnie analizować tekst, skanuje go, wiadomo nie od dziś. Nie ma się jednak czemu dziwić. To przestrzeń, w której wiele bodźców rozprasza uwagę odbiorcy i negatywnie oddziałuje na jego percepcję. Dlatego też należy pamiętać, że tworzenie treści przeznaczonych do publikacji w sieci, rządzi się swoimi prawami.

Zadanie to jest dodatkowo utrudnione, jeśli chcemy stworzyć mailing lub newsletter, który nie tylko uchroni się przed wyrzuceniem do kosza, ale również zostanie przeczytany oraz zachęci odbiorcę do podjęcia konkretnego działania.

Jednolity przekaz 

Ważne, aby już na początku pracy nad wzorem e-maila ustalić, co chcesz przekazać i w jaki sposób pragniesz zaprezentować się odbiorcy. To niezwykle istotny krok, gdyż zarówno mailing, jak i newsletter składają się z wielu elementów takich jak: temat, grafika, treść właściwa, czy call to action, które powinny zachować jednolity styl i tworzyć spójną całość.

Zatem rozpoczynając pracę nad mailingiem lub newsletterem odpowiedz sobie na pytania:

  1. Jaki jest cel wiadomości?
  2. Do jakiego odbiorcy chcesz trafić?
  3. Do podjęcia jakiego działania chcesz nakłonić odbiorcę?

Kiedy już poznasz odpowiedzi na te pytania, możesz zasiąść do pracy nad poszczególnymi elementami mailingu lub newslettera.

Chwytliwy temat e-maila

  1. Długość. Zadbaj o to, aby stworzyć zwięzły i treściwy temat. Optymalna długość to linijka tekstu. Zbyt długi tytuł prawdopodobnie nie zostanie przeczytany. Pamiętaj jednak, że temat składający się z jednego lub dwóch słów jest zbyt krótki i również nie spełni swojej funkcji. Musisz znaleźć złoty środek.
  2. Słowa przyciągające uwagę. Jeśli chcesz zaciekawić odbiorcę, użyj słów sugerujących możliwe korzyści, płynące z otwarcia wiadomości takie jak: „kod rabatowy”, czy „nowość”. Tu jednak ukryta jest zasadzka. Słowa takie jak „kup teraz”, „zapłać”, „bezpłatnie”, czy „darmowy” mogą wzbudzić podejrzenia filtrów antyspamowych i sprawić, że wiadomość zostanie przeniesiona do spamu.
  3. Pytania. Jednym ze sposobów na wzbudzenie zainteresowania czytelnika jest użycie pytania w tytule. Taki temat sugeruje, że w treści e-maila znajduje się odpowiedź. Jeśli Twój odbiorca poszukuje tego typu informacji, zwiększasz swoje szanse na to, że wiadomość nie zostanie przeniesiona do kosza.
  4. Wielkie litery. WYSTRZEGAJ SIĘ UŻYWANIA WIELKICH LITER! Nie tylko są one nachalne i sprawiają wrażenie jakoby tekst został wykrzyczany, ale również są postrzegane niekorzystnie przez filtry antyspamowe.

Treść mailingu i newslettera, czyli mniej znaczy więcej

Zadbaj o czytelnika i podziel tekst w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny. Nikt nie lubi przecież czytać bloku tekstu, prawda? Stosuj zatem akapity, pogrubienia, czy punktory, które rozbiją tekst i sprawią, że będzie on łatwiejszy w odbiorze.

Ważne jest, aby treść była oszczędna oraz zapadająca w pamięć. W tym celu postaraj się stworzyć melodyjny tekst. Jak to sprawdzić? Gotowe treści przeczytaj na głos. To pozwoli Ci ocenić, czy mają one odpowiedni rytm oraz czy są przyjazne dla odbiorcy.

Tak, jak w każdym tekście, tak i tu ważna jest odpowiednia kompozycja treści. Zacznij od wstępu, który powinien przykuć uwagę. Może być to hasło, pytanie lub cytat. W rozwinięciu przekaż to, na czym najbardziej Ci zależy, na przykład opisz promocję lub zalety reklamowanego produktu. Podsumowaniem niech będzie ciekawe Call To Action (wezwanie do działania), które zachęci czytelnika do konkretnego zachowania.

Call To Action

Jeśli już mowa o CTA, pamiętaj, że nie jest to „jakieś tam hasełko”. Dobrze stworzone CTA ma dużą siłę oddziaływania i naprawdę potrafi zachęcić odbiorcę do podjęcia konkretnej czynności.

Najczęściej ma ono na celu przeniesienie użytkownika na stronę internetową, gdzie będzie mógł uzyskać więcej szczegółów. To pomoże zwrócić uwagę potencjalnych klientów oraz zwiększy ruch w serwisie.

Być może takie hasła jak: „Dowiedz się więcej” czy „Kup teraz” będą miały decydującą rolę w procesie pozyskania nowego klienta, dlatego poświęć im należytą uwagę i stwórz skuteczne CTA, dopasowane do odbiorcy docelowego.

Grafika

Mailing i newsletter często opatrzony jest grafiką. Pomimo że copywriter rzadko ma wpływ na jej dobór, warto jednak postarać się, aby treści, które tworzysz były dopasowane do wizualnej strony e-maila.

Tworząc mailing lub newsletter należy pamiętać o wielu kwestiach. Mamy nadzieję, że tych kilka rad pomoże Ci w kreowaniu wiadomości, która przyciągnie uwagę odbiorcy i spełni założone cele marketingowe.


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!