27 Grudzień, 2016

SEO Copywriting – Teksty nie tylko dla wyszukiwarek

Aleksandra Żołędź

SEO Copywriting

W poprzednim wpisie wyjaśniałam na czym tak naprawdę polega praca copywritera oraz sam SEO copywriting. Ten tekst stanowi garść pożytecznych i praktycznych wskazówek. Skupiam się tutaj przed wszystkim na tym, jak stworzyć treść przyjazną dla czytelnika – nie tylko w kontekście wspomnianego SEO copywritingu .

SEO copywriting to sztuka pisania tekstów, które będą zajmować najwyższe miejsca w wyszukiwarkach internetowych i przyciągać jak największą liczbę czytelników. Nie można jednak tworzyć treści tylko i wyłącznie nastawionych na SEO. Może się wydawać, że choćby duże zagęszczenie tekstu słowami kluczowymi zapewni nam wysoką pozycję. Nie jest to niestety takie proste. Jeśli tekst nie będzie przyjazny dla czytelnika, zarówno pod względem treści jak i formy, nie spotka się też z uznaniem robotów. Te z kolei są coraz inteligentniejsze i „ludzkie”. To oznacza, że warto dbać o to, by teksty były oryginalne i dopracowane. W innym wypadku nasze treści zostaną określone jako nieatrakcyjne przez co zajmą dalsze pozycje w wyszukiwarkach lub co gorsza będą uznane za spam.

Człowiek na pierwszym miejscu

By stworzyć dobry tekst niezbędna jest nam wiedza do kogo się zwracamy. Musimy mówić językiem odbiorcy czyli konsumenta. Jeśli nie odwołamy się do konkretnych osób nie liczmy na to, że sprzedamy nasz produkt. Niezaprzeczalne znaczenie ma też forma w jakiej podamy naszą treść. Dokładny opis produktu, krótka notka czy może video? Nie zapominajmy też o tym, w jaki sposób dzisiaj czytamy. Okazuje się, że zasada jaką usłyszałam kiedyś od polonistki jest już nieco nieaktualna; radziła nam by najbardziej przyłożyć się do wstępu i zakończenia ponieważ to one zostają w naszej pamięci. Obecnie jednak nasz wzrok prześlizguje się po całym tekście w poszukiwaniu użytecznych informacji. Dlatego też wszystko co napiszemy powinno być wartościowe, ciekawe a przy tym niezbyt obszerne. Kolejna rzecz, która z pewnością uczyni nasz tekst atrakcyjnym pod względem SEO jest odpowiadanie na pytania. Co to oznacza? Piszmy tak by dać ludziom to czego chcą – wiedzę na dany temat. Zastanówmy się jakie frazy mogłyby być wpisane w wyszukiwarkę i odpowiedzmy na nie. Damy wówczas czytelnikowi dokładnie to czego potrzebuje a przy tym sami zyskamy wysoką pozycję. Każdy dobry tekst ma za zadanie zaangażowanie czytelnika, tak by przeczytał go od początku do końca. Dobry SEO copywriter doskonale o tym wie i zna zasady, które mogą w tym pomóc. Jedną z nich jest stosowanie nagłówków. Są one bardzo użyteczne ponieważ skonstruowane wywołują ciekawość i zachęcają do dalszej lektury. Stanowią wprowadzenie do dalszych treści. Powinny też zawierać słowa kluczowe, co jest istotne dla pozycjonowania. Jednak jeśli naprawdę chcemy aby czytano nasze artykuły używajmy liczb w nagłówkach! Badanie potwierdzają, że chętniej czytamy teksty zawierające numery. Obiecują one konkrety i wiarygodne dane. Także podtytuły z pewnością nie zaszkodzą żadnej dobrej treści. Nie tylko zwrócą uwagę na najistotniejsze kwestie ale też ładnie uporządkują tekst.

Najlepsza forma

W tym miejscu czas na kilka rad odnośnie spraw czysto formalnych i odnoszących się strony wizualnej tekstu. Powinni o nich pamiętać nie tylko SEO copywriterzy ale też każda osoba posługująca się słowem pisanym. Przede wszystkim należy wybrać czcionkę dopasowaną do stylu w jakim piszemy a także do tego jak wygląda miejsce gdzie tekst będzie publikowany. Musi być czytelna i odpowiedniej wielkości. Są to sprawy uważane za oczywiste ale niestety łatwo zapomnieć o podstawach. Będąc przy czcionce muszę wspomnieć o stosowaniu pogrubienia i kursywy. Można spotkać się z opinią, że nie mają już one znaczenia dla pozycjonowania jednak moim zdaniem warto ich używać. Choćby dlatego, że czynią tekst bardziej przejrzystym i atrakcyjnym wizualnie Pomocne dla osoby piszącej i przede wszystkim czytającej jest dzielenie tekstu na krótkie akapity. Takie działanie ułatwia znalezienie tego co nas interesuje a ponadto jest po prostu przyjaźniejsze dla oka. Nie zaszkodzi także uatrakcyjnienie tekstu za pomocą obrazu. Fotografie czy grafiki nie są konieczne ale posiadają niewątpliwe walory estetyczne a co więcej mogą mieć pewne znaczenie w kontekście optymalizacji. Należy jednak uważać i nie ubarwiać naszego artykułu na siłę – obraz musi być ilustracją i dopełnieniem treści a nie tylko ozdobnikiem. Na samym końcu muszę wspomnieć o dwóch poważnych błędach . Mam tu na myśli zbyt duże zagęszczenie tekstu słowami kluczowymi oraz co może wydawać się śmieszne, błędy ortograficzne czy stylistyczne. Należy wystrzegać się zarówno jednego jak i drugiego. Jeśli przesadzimy z ilością słów kluczowych nasze treści będą męczące i ciężkie w odbiorze co skutecznie może zniechęcić czytelnika do dalszej lektury. Co więcej ich liczba w żaden sposób nie wpływa na pozycjonowanie. Z kolei popełnianie błędów wszelkiej maści dyskwalifikuje nas już na starcie. Nikt nie będzie traktował poważnie osoby chcącej zajmować się pisaniem, jeśli nie dba ona o absolutne podstawy.

Artykuł ten porusza ogólne kwestie dotyczące pisania tekstów a szczególnie przydatne w SEO copywritingu. Z kolei następny wpis z tego cyklu będzie przedstawiał techniczne zagadnienia dotyczące pozycjonowania.


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!