27 Grudzień, 2016

Tajemnicze słowa kluczowe

Aleksandra Żołędź

SEO Copywriting

Dziś kolejna dawka wiedzy z dziedziny SEO copywritngu. Tym razem przedstawię sekrety słów kluczowych. Czyli co zrobić by nie przesadzić i czy to właśnie one mają największą moc.

Pojęcie słów kluczowych niejednokrotnie zostało wspomniane w moim poprzednim artykule na temat SEO copywrititngu. W końcu nie sposób tworzyć poczytnych tekstów, nie mając na uwadze tego elementu. Wydawać by się mogło, że osoby zajmujące się pozycjonowaniem i optymalizacją robią dużo hałasu o nic. Czy aby na pewno? Zanim przejdę do tego jak dobrać najwłaściwsze słowa kluczowe i jak ich używać, wyjaśnię czym tak naprawdę są.

Słowa kluczowe – co to takiego?

Potocznie, za słowa kluczowe uznaje się frazy, które występują w danym tekście najczęściej. Ich duże zagęszczenie wskazuje na ich wagę. Jednak w przypadku tekstów funkcjonujących w Internecie sprawa ma się nieco inaczej. Za najważniejsze uznaje się te, które w pełni oddają istotę danej treści. Te, które wskazują o czym traktuje dany tekst i są dosłownie kluczami do zrozumienia danej treści. W doborze słów kluczowych niezbędna jest wiedza na konkretny temat oraz pewnego rodzaju wyczucie i wyobraźnia. Oczywiście także zrozumienie potrzeb odbiorcy – ale na to powinniśmy zwracać uwagę już przy doborze tematu. Z pomocą przychodzą nam też bardzo użyteczne narzędzia. Warto wspomóc się na przykład Google Keyword Planner, który zaproponuje jakie słowa kluczowe dobrać, pokaże historię a także podpowie na ile skuteczne będą dobrane przez nas frazy. Z pewnością nie można zapomnieć o nieocenionym Google AdWords. Dzięki niemu możemy zapoznać się z wszelkiego rodzaju rankingami i sprawdzić słowa zarówno najlepiej, jak i najsłabiej pozycjonowane. Co więcej, warto zajrzeć do konkurencji i zapoznać się z tym jaką treść proponuje a także podejrzeć kod strony. Najprostszym ale też najmniej miarodajnym sposobem jest po prostu wpisanie danej frazy w wyszukiwarkę i określenie jej popularności na podstawie ilości wyników.

„Złoty środek” – nie więcej niż 5%

Pisząc teksty mające osiągnąć jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach, nieuniknione jest zwrócenie uwagi na słowa kluczowe. Łatwo jednak przesadzić z ich ilością – czego należy bezwzględnie unikać. Po pierwsze, uczyni to treść zupełnie nieatrakcyjną dla czytelnika, po drugie możemy zostać za to zwyczajnie ukarani. Pójście w odwrotnym kierunku też nie jest dobrą drogą – zaniechanie używania słów kluczowych nie doprowadzi nas do niczego dobrego. Jak zatem powinniśmy rozplanować Keyword frequency? Okazuje się, że umiar jest jak najbardziej pożądany. Ilość słów kluczowych w całym tekście nie powinna przekraczać 5%. Im jest ich mniej, tym większą mają wagę. Należy kierować się zasadą, że nie liczy się ilość a jakość.

Trzy razy K

Czy istnieją zasady co do rozmieszczenia słów na stronie? Oczywiście. Tutaj pojawia się termin Keyword prominence, który wskazuje na to że słowa kluczowe powinny znajdować się przede wszystkim na początku tekstu, najlepiej już w tytule a także nagłówku. Ponadto należy umieścić je już na początku tytułu strony. Trzeba wiedzieć, że roboty wyszukiwarek czytają strony internetowe od góry ku dołowi – dlatego najważniejsze treści muszą znaleźć się właśnie na górze. Trzecia istotna kwestia to tak zwane Keyword proximity, która oznacza bliskość słów kluczowych. Warto by były obok siebie. Przy tym wszystkim nie można zapomnieć o tym dla kogo piszemy. Zawsze najważniejszy jest człowiek! Dlatego trzeba dbać o odmianę słów i poszukiwać synonimów by tekst był zrozumiały i nie męczył czytelnika. W języku potocznym a także w literaturze stosujemy odmianę słów, zatem róbmy to również w tekstach SEO. Pozwoli to uniknąć oskarżeń choćby o spam. Z tym wiąże się też Keyword stuffing, czyli po prostu upychanie słów kluczowych. Jest to praktyka, która czyni naszą treść nieatrakcyjną i niepoprawną dlatego jest bardzo niepożądana.

Złapać długi ogon(long tail)

Nie można jednak zapomnieć, że Internetem rządzi koncepcja długiego ogona. Znajduje ona niewątpliwe zastosowanie również w tekstach pisanych przez SEO copywriterów. Zgodnie z tym fenomenem, większość ruchu na stronie internetowej (nawet do 70%) nie generują słowa kluczowe. Serwisy promują jeden topowy produkt jednak tak naprawdę nisza daje największe zyski. Dlatego pisząc tekst na bloga czy stronę warto poświęcić uwagę frazom o nieco mniejszym znaczeniu ale wciąż związanym z tematyką w jakiej się poruszamy. Jeśli będą różnorodne i przemyślane z pewnością zaprocentują zwiększoną liczbą odwiedzin.

Widać zatem, że słowa kluczowe to szeroki temat, któremu warto poświęcić uwagę. By stworzyć dobrze zoptymalizowany tekst musimy postrzegać go jako spójną i przemyślaną całość. Wybrać najważniejsze elementy ale nie zapominać też o reszcie. Celnie dobrane słowa kluczowe i przemyślany długi ogon przyczynią się osiągnięcia sukcesu!


RZETELNE INFORMACJE TO PODSTAWA

Zapisz się do newslettera Zmień Zdanie i bądź na bieżąco

Dziękujemy za zapisanie - sprawdź swoją skrzynkę!